CSR-seminaret blir som vanlig arrangert kl. 1630-1830 i forkant av jazzkvelden.
Jazzkonsertene starter kl. 1930.
Vi ser nærmere på en del selskaper som på ulike vis har tatt ansvar. Hvilke resultater har de fått ut av det?
BaseCamp, Svein Wilhelmsen:
-
”Det koster og vi ser det ikke på bunnlinja enda, men det gjør noe med vår merkevare”
PostenNorge, Kevin Campbell:
-
”Vår satsning på miljø og et mangfoldig arbeidsplasser gir vinn-vinn”
HELP Forsikring, Richard Riekeles:
-
”Verdier, ansvarlighet og ansattes engasjement”
CSR-program JazzAid 24. september 2014
Tid: Kl 16.30-18.30
Sted: Nasjonal JazzScene, Karl Johans gate 35
«Lønner det seg å være god?»
Kort innledning og velkommen v/Kjersti
Kl 16.35-17.05
Posten Norge: “Vår satsning på miljø og arbeidsplasser gir vinn-vinn”
Direktør for Miljø og Mangfold, Colin Campbell i Posten Norge forteller om de to områdene Posten Norge har identifisert som sine viktigste satsningsområder, hvilke tiltak de har iverksatt, hvilke utfordringer de har med å implementere i en stor organisasjon. Og hvilke resultater han ser av arbeidet.
Kl 17.05-17.35
BaseCamp Explorer: “Mulig å tjene penger på en bærekraftig forretningside?”
Svein Wilhelmsen har etablert Basecamp Explorer fordi han ønsket at folk skal kunne dra på safari og oppleve verdens mest sårbare økosystem på en bærekraftig måte som ikke skader dyreliv eller natur. Han forteller om ideologien selskapet drives etter, om det gir konkurransemessige fortrinn og hvordan det påvirker bunnlinjen.,
Kl. 17.35- 18.05
HELP Forsikring: ”Vi oppdaget at vi kunne være viktigere enn vi trodde”.
Direktør for samfunnsansvar og forretningsutvikling Richard Riekeles i Help Forsikring forteller om selskapets unike forutsetninger for å bidra til bedre rettssikkerhet i samfunnet, og hvordan det har endt opp i konkrete konsepter for å bedre rettssikkerheten for sårbare grupper. Hvorfor bruker Help verdifulle advokattimer til dette? Vil dere fortsette over tid? Og gir det positiv effekt på kjernevirksomheten deres?
Debatt 18.05-18.30:
Kjersti innleder til debatt med innledere og salen. Debattemaer:
En stor undersøkelse utført av McKinsey viser at 50% av topplederne i verden (3000 selskaper) sier at CSR/sustainability/ansvarlighet er en av tre punkter som står øverst på selskapets agenda nå. De snakker om kjernevirksomheten.
Kjenner dere dere igjen i dette? Er det et bilde som gjelder også i Norge?
Er vi på ville veier hvis vi snakker om at det må lønne seg? Gjør vi da bare det som lønner seg, men lar viktige forbedringer og endringer som ikke lønner seg være?
Hva er det som driver selskaper til å fokusere på dette? Redsel for kritikk hvis de trår feil, ønske om å gjøre det rette, muligheter for kostnadsbesparelser eller muligheten for å tjene penger? For den som er interessert i litt filosofi rundt ”Ansvar og lønnsomhet” les her: http://kjerstiflogstad.com/2014/05/10/ansvar-og-lonnsomhet/
Legg igjen en kommentar